top of page
moeder en kind

Intelligentieonderzoek.

Een intelligentie-onderzoek, ook wel IQ-test, is nodig wanneer twijfels bestaan over de intellectuele capaciteiten van het kind of wanneer indicatiestelling voor bijvoorbeeld speciaal onderwijs nodig is.

Intelligentieonderzoek.

Een intelligentieonderzoek, ook wel IQ-test genoemd, wordt aanbevolen wanneer twijfels bestaan over de intellectuele capaciteiten van een kind of wanneer indicatiestelling voor bijvoorbeeld speciaal onderwijs nodig is. Soms sluit het type onderwijs niet voldoende aan bij de behoeften en mogelijkheden van een kind en past een andere onderwijsvorm mogelijk beter. Bij deze vragen kan een intelligentieonderzoek helderheid bieden. ​

 

Een IQ-test is meestal onderdeel van een breder onderzoek, bijvoorbeeld bij onderzoek naar gedrags- en/of leerproblemen, maar kan ook worden gedaan als het beeld dat u heeft van uw kind niet volledig overeenkomt met behaalde schoolresultaten of als hulp bij niveaubepaling voor het voortgezet onderwijs. ​

 

Bij een IQ-test heeft het resultaat van het totaal-IQ de hoogste betrouwbaarheid, wat een beeld van het algemeen cognitief functioneren van een kind weergeeft. Het totaal-IQ is opgebouwd uit verschillende aanvullende indexen waarmee een goede sterkte-zwakte analyse kan worden gemaakt. Naast de testresultaten zijn ook de observaties van de werkhouding (inzet en motivatie) en de wijze van informatieverwerking (denk- en leerstrategieën, concentratie en aandachtsspanne) tijdens het onderzoek essentieel voor een volledig en nauwkeurig beeld. Deze observaties worden daarom altijd in de beoordeling meegenomen.

 

Er zijn verschillende intelligentietesten om de cognitieve capaciteiten van een kind te onderzoeken. Welk onderzoek het meest geschikt is, is onder meer afhankelijk van de leeftijd van het kind en het doel of de reden van het onderzoek. Een IQ-test kan worden afgenomen bij peuters, kleuters, basisschoolleerlingen, leerlingen uit het voortgezet onderwijs, studenten en volwassenen.

 

Bij Lucas werken we met de volgende onderzoeken.

WPPSI-IV-NL (2,5 tot 7 jaar)

De WPPSI-IV-NL kan worden ingezet bij jonge kinderen in de leeftijd van 2 jaar en 6 maanden tot 6 jaar en 11 maanden. De testmaterialen en subtests zijn kindvriendelijk en speciaal ontworpen voor het jonge kind. Afhankelijk van de leeftijd van het kind kan met een relatief klein aantal subtests het totaal-IQ en overige indexen worden berekend.

 

Het is belangrijk om te vermelden dat kinderen – en vooral jonge kinderen – zich in sprongen ontwikkelen. Een intelligentietest op jonge leeftijd biedt daarom een minder betrouwbare uitkomst dan een intelligentietest op latere leeftijd en heeft daarom een beperktere geldigheid (maximaal 1 jaar). Hoewel de test minder betrouwbaar is op lange termijn, geeft de WPPSI-IV-NL wel inzicht in het huidige functioneren van het kind en kunnen de ontwikkelbehoeften van het kind in kaart worden gebracht.

​

Meer informatie over de WPPSI-IV-NL is te vinden op de website van Pearson Clinical

​

IDS-2 (5-20 jaar)

De IDS-2 is een IQ-test die verschillende belangrijke ontwikkelingsgebieden van kinderen en jongeren tussen de 5 en 20 jaar met één instrument in kaart kan brengen. Naast de intelligentie kan de IDS-2 ook executief functioneren, sociaal-emotionele competenties, motorische ontwikkeling, schoolse vaardigheden en werkhouding meten. Deze test wordt ingezet als bijvoorbeeld de hulpvraag breder is en meerdere ontwikkelingsgebieden onderzocht moeten worden om het niveau van functioneren te bepalen. 

 

Meer informatie over de IDS-2 is te vinden op de website van Hogrefe.

 

WISC-V-NL (6-17 jaar)

De WISC-V-NL is een van de meest gebruikte, betrouwbare en valide intelligentietesten en geeft een uitgebreid beeld van de cognitieve capaciteiten en (de school)mogelijkheden van het kind. Naast het totale-IQ wordt ook het niveau van verschillende aanvullende indexen berekend. De test is zowel op papier als volledig digitaal met behulp van iPads af te nemen. 

 

Meer informatie over de WISC-V-NL is te vinden op de website van Pearson Clinical.

 

WAIS-IV-NL (vanaf 16 jaar)

Met de WAIS-IV-NL kan het intellectuele vermogen van adolescenten en volwassenen tussen de 16 en 85 jaar worden bepaald. Ook deze test is zowel op papier als volledig digitaal met behulp van iPads af te nemen. 

 

Meer informatie over de WAIS-IV-NL is te vinden op de website van Pearson Clinical.

 

KIQT+ (5-10 jaar)

De KIQT+ is een algemene intelligentietest speciaal ontwikkeld voor (vermoedelijk) (hoog)begaafde kinderen. De test kan worden ingezet wanneer een vermoeden van (hoog)begaafdheid is, of al eerder een duidelijk bovengemiddelde intelligentie is vastgesteld. De KIQT+ meet het meest accuraat bij een totaal-IQ tussen de 105 en 170. 

 

Meer informatie over de KIQT+ is te vinden op de website van Pearson Clinical.

​

Raven's 2 (non-verbaal), 4 tot 70 jaar)

De Raven's is een van de meest gebruikte non-verbale intelligentietest om snel een beeld van de algemene intelligentie te krijgen. De test is in het bijzonder geschikt voor cliënten die de Nederlandse taal (nog) niet volledig beheersen, zoals bijvoorbeeld voor tweede-taal verwervers of cliënten met taalproblemen. Daarnaast kan de test goed ingezet worden als validatie van een eerder afgenomen IQ-test.

 

Meer informatie over de Raven’s 2 is te vinden op de website van Pearson Clinical.

 

SON-R (non-verbaal), 4 tot 70 jaar)

De SON-R 6-40 is een non-verbale intelligentietest, waarbij het gebruik van gesproken of geschreven taal tijdens de afname niet nodig is. De test is met name geschikt voor kinderen en volwassenen die de Nederlandse taal (nog) niet volledig beheersen, zoals tweede-taal verwervers of personen met taalproblemen, of die beperkt zijn in hun verbale communicatie, zoals doven en slechthorenden. De test is relatief ongevoelig voor cultuurverschillen, hoewel hier altijd aandacht voor blijft bij de interpretatie van de resultaten. 

 

Meer informatie over de SON-R-6-40 is te vinden op de website van Hogrefe.

​

De procedure van een IQ-onderzoek.
  • Intakegesprek

  • Onderzoek

  • Bespreken van resultaten en advies

  • Schriftelijke rapportage

​ Afname van het onderzoek duurt 1 á 2 dagdelen, afhankelijk van het kind.

bottom of page